Thursday, October 27, 2011

~JODOH~

Posted by Marlya Asri at 8:37 AM
reaksi korang? 
Bismillahirrahmanirrahi~
Asslamualaikum...

hari nie tibe2 rasa nak menulis dan meluahkn apa yg aku rasa..hehe aku xtaw la kalau apa yg aku nk tulis nie korang rasa jiwang, tp bagi aku x kot sbb nie juz luahan dan pengetahuan je..korang perasan x ataupun aku sorang je yang perasan, sejak akhir2 nie ramai la yang bercakap soal jodoh nie..di facebook, ramai la yang pos pasal jodoh dan ada yng update status yg ala-ala jiwang jugak la kan...maybe skrang ramai da kawan2 aku semakin matang dan meningkat dewasa..(wah,,ayat xleh bla..huhu)..tp betol la, ramai jugak la kawn2 aku yg skg nie da nk kawen..jodoh dyeorng da smpai..alhamdulillah.. tp ade jugak la yg mengeluh kenapa la xde orang yang minat kat dye..mybe xde jodoh kot..nie lah manusia selalu lupa qada' dan qadar yang Allah tntukan..setiap manusia itu Allah dan tntukan jodoh mereka..firman Allah s.w.t : "Maha suci Allah yang menciptakan berpasang-pasangan semuanya, di antara apa-apa yang ditumbuhkan dan dari diri mereka sendiri dan dari apa-apa yang tidak mereka ketahui". (Surah Yaasin: 36)


mungkin ada hikmah Allah melambatkan jodoh seseorang itu..mungkin Allah ingin memberikan yang terbaik untuk hambanya...tp kita pun kalau nak pasangn yang baik, kita kene lah perbaiki diri jugak dan jadi yang terbaik..sebab perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan perempuan yang jahat untuk lelaki yang jahat.. 


tp mesti ada yang tertanya2 kan, nape ada je yang perempuan yang jahat kahwin dengan yang baik? ok, kita fahamkan ayat Al-Quran dibawah ini: 



Surah an-Nur; ayat 3 yang bermaksud:

"Laki-laki berzina tiada berkahwin melainkan dengan perempuan berzina pula,atau perempuan musyrik.Perempuan berzina tiada berkahwin, melainkan dengan laki-laki berzina pula atau laki-laki musyrik.Yang demikian itu diharamkan atas orang-orang yang beriman."

Ayat tersebut tidak bermaksud lelaki yang berzina hanya mesti berkahwin dengan wanita yang berzina dan wanita yang berzina hanyalah boleh berkahwin dengan lelaki yang berzina sahaja. Jumhur ulama mengatakan,hukum ayat itu telah dimansuhkan oleh Allah s.w.t.. Ia dimansuhkan oleh Allah s.w.t dalam Surah an-Nur; ayat 32 dan 33 yang bermaksud:


"Dan kahwinlah orang-orang yang sendirian di antara kamu dan hamba sahaya lelaki dan perempuan yang soleh.Kalau mereka miskin,nanti Allah akan memberikannya kekayaan dari kemurahanNya dan Allah itu luas pemberiannya dan Maha Tahu.Orang-orang yang tiada memperoleh belanja, hendaklah menjaga kehormatan (jangan berzina),sehingga Allah memampukan mereka dengan kurniaNya.Hamba-hambamu yang menuntut mukatabah (kemerdekaan dengan pembayaran wang), hendaklah kamu terima,jika kamu ketahui bahawa ada kebajikan pada mereka.Berikanlah kepada mereka harta Allah,yang diberikanNya kepadamu.Janganlah kamu paksa hamba-hambamu berzina,jika mereka menghendaki kesucian,supaya kamu mendapat harta benda waktu hidup di dunia.Barang siapa memaksa mereka,maka Allah sesudah paksaannya itu Pengampun lagi Penyayang."

dengan mansuhnya ayat itu, maka tiadalah orang jahat jodohnya dengan yang jahat dan yang baik dengan yang baik, dan kita hendaklah mengetahui bahawa sesungguhnya Allah itu MAHA PENGAMPUN LAGI MAHA PENYAYANG..orang yang jahat pabila mereka bertaubat tetap akan menjadi seorang yang baik jugak~
kita jugak haruslah sentiasa berdoa semoga mendapat jodoh yng baik..

sape2 yg nk dicepatkn jodoh boleh amalkn ayt diatas ye~


suami idamanku:-

- seorang yang beriman( islam semestinya)
-memahamiku
-bole mnjadi imam dan pemimpin yang baik kepd keluarga
-sentiasa bersederhana dalam kehidupan
-tidak belagak dan peramah
-bertanggungjawab dan berkeyakinan
-sedap mata memandang
-mesti ada janggut..hehe =P
(demand x??, bg aku xkot,,heheh)

cam sweet je kn..=)


ok lah, itu je yg aku nk luahkn..sehingga berjumpa lagi~ ^_^ 
assalammualaikum~

4 orang komen pasal cerita kat atas:

cik ayn on October 27, 2011 at 12:02 PM said...

wa..nice post..tjwab persoalan..huhu

Marliana Mohd Asri on October 27, 2011 at 12:42 PM said...

hehe,, thnks=)

muna majidah on October 27, 2011 at 5:10 PM said...

teruskan menulis..
a good point of that!

Marliana Mohd Asri on October 27, 2011 at 11:01 PM said...

terima ksh muna sbb menyokong!! ^_^

Post a Comment

 

Marlya's Blog! Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei