Friday, September 21, 2012

DIA untuk KAMU

Posted by Marlya Asri at 10:25 AM
reaksi korang? 
0 orang komen pasal cerita kat atas
assalammualaikum..
sbnrye tajuk kat atas tu mcm xde kaitan sgt pun..hehe
(xtaw nk letak tajuk ape bg entry nie)

jom bace dialog kat bwh nie jap..
tp smbil tu kite phmkan ape yg nk disampaikan ye..

A : Awak nak nikah x ?
B : Insyaallah nak lah, Kan sunnah Rasulullah

A : Dah ada calon?
B : Alhmdulillah dah, kan dah ditulis oleh ALLAH

A : Siapa dia?
B : Insyaallah dia adalah lelaki/perempuan pilihan ALLAH

A : Kenapa nak nikah dgn dia ?
B : Insyaallah memilih dia kerana ALLAH

A : Bagaimana nanti nak jumpa ?
B : Yakin lah, ALLAH punya cara yg tak pernah kita duga, Percaya
je dgn ALLAH

A : Laa, bila nak nikahnya ?
B : Hmm, ALLAH maha tahu bila waktu yg tepat dan terbaik

A : Jadi kat mana jumpanya ?
B : Tenang, masih di bumi ALLAH, kalau tak di dunia, Insyaallah di syurga ALLAH

A : Jadi ?
B : Serahkn pada ALLAH, niatkan untuk menggapai redha-Nya je, insyaAllah beres....♥...

paham x??
rasenye dialog kat atas tu mmg mudah sgt nk paham kan..

firman Allah s.w.t : "Maha suci Allah yang menciptakan berpasang-pasangan semuanya, di antara apa-apa yang ditumbuhkan dan dari diri mereka sendiri dan dari apa-apa yang tidak mereka ketahui". (Surah Yaasin: 36)

ayat kat atas pun mesti paham jugak kan?
Allah dah tentukan setiap seorg itu ade jodohnya..
kite x taw siape jodoh kita tu,,
mungkin si dia adalah org yg dekat dgn kita,
ataupun org yang jauh dr kita..

so, lepas nie jangan dah la nk pikir sgt soal jodoh tu..
tumpukan pada apa yg perlu ditumpukan..
utamakan pada apa yg perlu diutamakan..

dah igtlah Allah tu kan sentiasa bersama kita..
klau betol kamu suka kat seseorg tu pun,,
berdoa lah semoga si dia akan jadi halal buat kamu..
islam itu kan indah..
byk cara utk kite smpaikan bhw kite suka kat si dia tuh..
slah satu nye,,
merisik..
klau kene reject, mungkin Allah nk jodohkan kamu dgn
seseorg yg sesuai dan faham akan diri kamu tu..
setiap yg berlaku ade hikmahnya!

put our trust to Allah!
biarlah DIA yg menentukan segalanya..

tp mungkin ade sesetengah yg ckp,
tanpa usaha, x kan menjadi..
ye, betol tu..
usaha yg dimaksudkan bukan dgn mengajak ber'couple'..
kite nk kenal seseorg itu dgn lebih dekat?
merisik dan bertunang..
itu kan cara islam..
klau tidak bersefahaman, kite boleh putuskan..
sebb tunang bukn lah ikatan yg halal lagi kan..

so,,renung-renungkan lah sahabat2 semua~

 letakkan kepercayaan kepada Allah,,
insyaAllah Allah akn berikan seseorg yg terbaik utk kita! ^^

p/s: tahniah kpd kwn2 yg telah sampai ke jinjang pelamin..
jgn tye aku bila pulak yek? haha
biarlah mase yg menentukan~ ^^

Monday, September 3, 2012

Bila Waktu telah terhenti

Posted by Marlya Asri at 10:01 PM
reaksi korang? 
0 orang komen pasal cerita kat atas

assalammualaikum..
bile dengar lagu nie, tetibe rase mcm tersentap..
terasa diri begitu sangat kerdil ya Allah!
hidup semakin singkat
tapi x berguna nak menangis dan meratap tanpa amalan dan ibadat kepadaMU 
ya Allah..

diri ini terlalu lalai dengan keseronokan duniawi
tanpa memikirkan betapa indahnya di akhirat sana
tanpa memikirkan bahawa satu hari nnti bhwa 
dunia ini hanyalah sementara sahaja..

diri ini hanya terlampau memikirkan masa silam
tanpa mengetahui masa depan yg lebih diperlukan..
jodoh ingin dicari,
tetapi hidayah mahu datang sendiri..

Ya Allah,,
jauhkan lah kami dari sifat lalai dan lupa diri,
dan jauhkn lah kami dari sikap yg suka akan duniawi,
tp tanamkanlah kami akan sikap cintakan ukhrawi...

masa sedang berjalan dan terus berjalan
tanpa kita ketahui kita sudah ketinggalan..
dulu,,,masa mengejar kita
sekarang,,kita yg mengejar masa..

ayuh wahai sahabat2 ku,,
bagunlah dari angan2mu..
sesungguhnya ketahuilah kamu dan diriku
dunia ini hanyalah sementara
kiamat akan datang bila2 masa sahaja..
ubahlah diri kita,,
persiapkanlah diri kita untuk
Yang Maha Esa..

Ya Allah,,sesungguhnya tempatkan lah kami dikalangan hamba2Mu yg beriman..
aamiin..

p/s: mengharapkan redha illahi 
menjadi ahli syurga yg dicintai..^^
 

Marlya's Blog! Copyright © 2010 Design by Ipietoon Blogger Template Graphic from Enakei